0

Home » Overzicht » Business en Informatica » Communicatiekunde boeken » Journalistiek boeken » Kwantitatief onderzoek voor journalisten


Kwantitatief onderzoek voor journalisten... - Joris Boonen (Auteur) | 
Mark Pluymaekers 

Kwantitatief onderzoek voor journalisten...

Joris Boonen (Auteur) | Mark Pluymaekers (Auteur)

Paperback 22,50 22,50excl. 3,95 verzendkosten NL
in winkelmand
toegevoegd aan je winkelmand

Beschrijving

Journalisten vertalen nieuwswaardige informatie naar heldere verhalen voor hun lezers. En die informatie dient zich steeds vaker aan in de vorm van cijfers, analyses en rapporten. Of het nu gaat over sport, politiek of media, vandaag de dag zijn er over alle mogelijke thema’s steeds meer data beschikbaar. Van journalisten wordt verwacht dat ze vlot hun weg kunnen vinden in die data en er een aantrekkelijk verhaal van kunnen maken.


Journalisten moeten bovendien de betrouwbaarheid van die data kunnen herkennen en ze in de juiste context kunnen plaatsen. En daar gaat het helaas vaak mis. Want niet alle studies zijn even goed opgezet en niet alle conclusies in persberichten zijn bruikbaar. Dit boek wil journalisten op weg helpen om kwantitatief onderzoek goed en vlot te kunnen lezen, er de juiste kritische vragen over te stellen en er correcte conclusies aan te verbinden.


Kwantitatief onderzoek voor journalisten is geschreven voor studenten journalistiek en professionele journalisten. Je hoeft geen professionele onderzoeker te zijn om goed te kunnen schrijven over onderzoek. Dit boek helpt je om de onderbouwde mening te vormen die je als journalist nodig hebt om niet ‘just another person with data’ te zijn.


Joris Boonen doet onderzoek naar de ontwikkeling van politieke voorkeuren en interculturele competenties bij jongeren op basis van surveyonderzoek. Hij is als docent-onderzoeker en voorzitter van de curriculumcommissie werkzaam bij Zuyd Hogeschool in Maastricht, waar hij les geeft in onderzoeksmethoden en media-analyse. Mark Pluymaekers is als lector verbonden aan Zuyd Hogeschool in Maastricht. Binnen zijn onderzoeksgroep doet hij onderzoek naar de ontwikkeling van interculturele competenties en de inzet van kunstmatige intelligentie in bedrijfscommunicatie. Eerder schreef hij Overtuigend presenteren.

ISBN: 9789046907436