0

Home » Overzicht » School- en studieboeken » Mens en maatschappij educatief » Mens en maatschappij HAVO en VWO » Wegen naar Wijsheid 4A 2e fase levensbeschouwing Theorieboek


Wegen naar Wijsheid 4A 2e fase levensbeschouwing Theorieboek... - J. van de Laar (Auteur) | 
Jos van de Laar 

Wegen naar Wijsheid 4A 2e fase levensbeschouwing Theorieboek...

J. van de Laar (Auteur) | Jos van de Laar (Auteur)

Hard-cover 32,95 32,95excl. 3,95 verzendkosten NL
Helaas, dit boek is niet beschikbaar
toegevoegd aan je winkelmand

Beschrijving

Opbouw methode Wegen naar Wijsheid
Deel 1 en deel 2: levensbeschouwing en filosofie
Deel 3a: levensbeschouwing (met filosofie als dragende wetenschap) -> 4a: tweede fase levensbeschouwing en ethiek
Deel 3b: filosofische disciplines -> Deel 4b; tweede fase filosofie

Inhoudelijke zwaartepunten
- Het doordenken en kritisch bevragen van hoofdwaarden in onze samenleving als vrijheid, zelfbeschikking, tolerantie en emancipatie.
- Het bewust maken van de rol van levensbeschouwelijke en ethische vooronderstellingen binnen het politieke denken en handelen.
- Nadenken over de positie van religies binnen onze - geseculariseerde en geïndividualiseerde - samenleving.
- Het binnen een historisch perspectief introduceren van thema's; hierdoor verdwijnt de vanzelfsprekendheid van hedendaagse standpunten en ontstaat ruimte voor het stellen van kritische vragen.
- Aandacht voor de verhouding man/vrouw binnen levensbeschouwing en samenleving.

Didactisch zwaartepunt
Het theorieboek brengt telkens structuur aan in de levensbeschouwelijke posities die kunnen worden ingenomen; het verwerkingsboek haakt daar op in en daagt vervolgens de leerling uit tot bewustwording van eigen standpunten en tot kritische reflectie.

Waar is de methode WNW 4 A inzetbaar?
Met het oog op het uitdagende inhoudelijke niveau bevat de docentenhandleiding ruime toelichtingen bij allerlei vraagstellingen en op alle vragen worden uitvoerige antwoorden of antwoordsuggesties aangereikt.
Gezien het inhoudelijke niveau kan WNW 4A uitstekend functioneren op scholen waar levensbeschouwelijke reflectie binnen het curriculum serieus wordt genomen, respectievelijk deel uitmaakt van de exameneisen.

Tevens verschenen op 24 januari 2011:
Wijs Worden Tweede Fase voor Havo/VWO

Inhoud

Hoofdstuk 1 Het menselijk bestaan
Paragraaf 1 Inleiding 5
Paragraaf 2 Denken met behulp van metaforen 5
Paragraaf 3 De reis als metafoor voor het leven 7
Paragraaf 4 De vraag naar de zin van het bestaan 13

Hoofdstuk 2 God, iets, niets
Paragraaf 1 Inleiding 23
Paragraaf 2 Gaan rede en geloof in God samen? 23
Paragraaf 3 Het ontstaan van het heelal: natuurwetenschap en God 25
Paragraaf 4 Veranderingen in het beeld van God 29
Paragraaf 5 Van God naar 'iets' 33
Paragraaf 6 God: misleidend of bevrijdend? 35

Hoofdstuk 3 Man en vrouw
Paragraaf 1 Inleiding: gelijkwaardigheid en verscheidenheid 43
Paragraaf 2 Verschillende funderingen van de gelijkwaardigheid 44
Paragraaf 3 Gelijke en ongelijke behandeling 45
Paragraaf 4 Gelijkwaardigheid en verscheidenheid: twee niveaus in het denken 46
Paragraaf 5 Verschillen tussen man en vrouw: de wetenschap 48
Paragraaf 6 Feminisme 54
Paragraaf 7 Het actuele debat over vrouwenemancipatie 61

Hoofdstuk 4 Zorg
Paragraaf 1 Inleiding 65
Paragraaf 2 Visies op ziekte, zorg en geneeskunde 66
Paragraaf 3 Politiek denken over zorg in Nederland 71
Paragraaf 4 Opbouw van de verzorgingsstaat na de Tweede Wereldoorlog 78

Hoofdstuk 5 Mens en techniek
Paragraaf 1 Inleiding: twee keer Frankenstein 83
Paragraaf 2 Wat is techniek? 84
Paragraaf 3 De mens als technisch wezen 89
Paragraaf 4 Techniek en ethiek 92

Hoofdstuk 6 Onderwijs
Paragraaf 1 Inleiding 95
Paragraaf 2 Filosofische vragen bij school en onderwijs 95
Paragraaf 3 Friedrich Nietzsche over onderwijs 96
Paragraaf 4 Filosofie van het spieken 101
Paragraaf 5 Leerplicht en leerrecht 105

Hoofdstuk 7 Euthanasie
Paragraaf 1 Inleiding 107
Paragraaf 2 Geschiedenis van het denken over zelfdoding en euthanasie 109
Paragraaf 3 Naar toelaatbare euthanasie: onderliggende processen 114
Paragraaf 4 Argumenten om euthanasie af te wijzen 118
Paragraaf 5 Argumenten om euthanasie te rechtvaardigen 120

Hoofdstuk 8 Levensbeschouwing: van instituut naar individu
Paragraaf 1 Inleiding 125
Paragraaf 2 Van beweging naar instituut 126
Paragraaf 3 Van beweging naar instituut: het christendom 128
Paragraaf 4 Verdieping: van Jezus naar het Nieuwe Testament 132
Paragraaf 5 Individualisering van levensbeschouwing 139
Paragraaf 6 Bijlage: het gnosticisme 143

Hoofdstuk 9 Een vrouw in het christendom: Maria Magdalena
Paragraaf 1 Inleiding 147
Paragraaf 2 Maria Magdalena in het Nieuwe Testament 148
Paragraaf 3 Maria Magdalena in buiten-bijbelse bronnen 153
Paragraaf 4 Wie was Maria Magdalena? Historische reconstructies 156
Paragraaf 5 Maria Magdalena in de latere beeldvorming 158

Hoofdstuk 10 Ethiek
Paragraaf 1 De begrippen ethiek en moraal 163
Paragraaf 2 Moraal en levensbeschouwing 165
Paragraaf 3 Hoe ga je in de ethiek te werk? 166
Paragraaf 4 Drie ethische theorieën 168

Bijlage Een werkstuk maken
Inleiding 73
Paragraaf 1 Het onderwerp van je keuze 173
Paragraaf 2 Werkwijze en een opzet maken 175
Samenvatting 175

Theorie-, verwerkings- en docentenboek

ISBN: 9789460360022