Home » Overzicht » Religie en Spiritualiteit » Filosofie boeken » Sociale kennistheorie en ethiek » Bedrijfsethiek en filosofie (luisterboek)
Wat betekent het om goed te ondernemen, verantwoord te managen en integer te werken in een tijd van globalisering, kunstmatige intelligentie, prestatiedruk en morele ontregeling? In deze diepgravende collegereeks neemt filosoof en bedrijfsethicus Jelle van Baardewijk je mee op een filosofische reis langs de fundamenten en uitdagingen van bedrijfsethiek.
Vanuit historisch-filosofisch perspectief onderzoekt Van Baardewijk hoe morele vragen verweven zijn met de praktijk van ondernemen, organiseren en leidinggeven. Je ontdekt waarom ethiek nooit universeel is, maar altijd geworteld in cultuur en tijdgeest en bovenal ook moet worden beoefend vanuit die praktijk van werk en leven. Tegelijkertijd krijg je handvatten om te reflecteren op actuele thema’s als grensoverschrijdend gedrag, ketenverantwoordelijkheid en beroepseer.
De reeks werpt ook een kritisch licht op de vrije markt als modern maatschappelijk project. Van het antieke Athene en de deugdethiek van Aristoteles tot aan de autonomie-ideeën van Locke, Kant en Kierkegaard. Van Baardewijk plaatst onze hedendaagse organisatiecultuur in een bredere ontwikkeling van modernisering, rationalisering en individualisering.
Naast de theorie biedt het college inzicht in concrete vraagstukken rondom bedrijfsstrategieën, management, HR, in- en verkoop, communicatie en integriteit. Daarbij wordt duidelijk: bedrijfsethiek gaat niet alleen over regels, maar over morele verbeeldingskracht, verantwoordelijkheid en het streven naar het goede leven – individueel én collectief.
De reeks sluit af met vier grote actuele thema’s: duurzaamheid & energie, AI, gemeenschapszin en psychisch welbevinden. Elk thema wordt verbonden met filosofische tradities en praktische dilemma’s.
College 1. Bedrijfsethiek
H1. Wat is bedrijfsethiek? Thema's, methodologie en opbouw collegereeks
H2. (Bedrijfs)ethiek is niet universeel
H3. Normatieve ophoging
H4. Morele problemen: grensoverschrijdend gedrag en morele ontkoppeling
H5. Morele problemen: beroepseer, ketenverantwoordelijkheid en regelgeving
College 2. De vrije markt en haar uitwassen: een historisch-filosofische analyse
H6. De vrije markt als onderdeel van de moderniteit
H7. Het goede leven en de vrije markt in het antieke Athene
H8. De deugdethiek van Aristoteles
H9. Het goede leven in het christendom
College 3. De moderniteit als project van bevrijding
H10. De autonomie van het individu: John Locke
H11. De autonomie van het individu: Kant en Kiergegaard
H12. De wetenschappelijke revolutie
H13. De ontwikkeling van instituties: rechtsstaat, democratie en bureaucratie
H14. Economische ontwikkelingen: Adam Smith
H15. Economische ontwikkelingen: Karl Marx
H16. Samenvatting van het proces van modernisering
College 4. Filosofische en ethische vragen rondom bedrijfsvoering
H17. Strategieën van bedrijfsvoering
H18. Management en projectmanagement
H19. Management van professionals
H20. Human Resource Management
H21. Integriteitsmanagement
H22. Inkoop en verkoop
H23. PR & Communicatie en administratie-ethiek
College 5. Grote actuele thema’s in de bedrijfsethiek
H24. Vier grote thema’s: duurzaamheid & energie, AI, gemeenschapszin en psychisch welbevinden
H25. Historische en filosofische perspectieven op de vier grote thema’s
H26. Afsluitende historische en filosofische perspectieven op bedrijfsethiek
ISBN: 9789085302834