0

Home » Overzicht » Religie en Spiritualiteit » Filosofie boeken » Sociale kennistheorie en ethiek » Bedrijfsethiek en filosofie (luisterboek)


Bedrijfsethiek en filosofie (luisterboek)... - Jelle van Baardewijk 

Bedrijfsethiek en filosofie (luisterboek)...

Jelle van Baardewijk (Auteur)

in winkelmand
toegevoegd aan je winkelmand Het luisterboek is helaas uitverkocht en kan dus niet besteld worden.

Beschrijving

Wat betekent het om goed te ondernemen, verantwoord te managen en integer te werken in een tijd van globalisering, kunstmatige intelligentie, prestatiedruk en morele ontregeling? In deze diepgravende collegereeks neemt filosoof en bedrijfsethicus Jelle van Baardewijk je mee op een filosofische reis langs de fundamenten en uitdagingen van bedrijfsethiek.


Vanuit historisch-filosofisch perspectief onderzoekt Van Baardewijk hoe morele vragen verweven zijn met de praktijk van ondernemen, organiseren en leidinggeven. Je ontdekt waarom ethiek nooit universeel is, maar altijd geworteld in cultuur en tijdgeest en bovenal ook moet worden beoefend vanuit die praktijk van werk en leven. Tegelijkertijd krijg je handvatten om te reflecteren op actuele thema’s als grensoverschrijdend gedrag, ketenverantwoordelijkheid en beroepseer.



De reeks werpt ook een kritisch licht op de vrije markt als modern maatschappelijk project. Van het antieke Athene en de deugdethiek van Aristoteles tot aan de autonomie-ideeën van Locke, Kant en Kierkegaard. Van Baardewijk plaatst onze hedendaagse organisatiecultuur in een bredere ontwikkeling van modernisering, rationalisering en individualisering.



Naast de theorie biedt het college inzicht in concrete vraagstukken rondom bedrijfsstrategieën, management, HR, in- en verkoop, communicatie en integriteit. Daarbij wordt duidelijk: bedrijfsethiek gaat niet alleen over regels, maar over morele verbeeldingskracht, verantwoordelijkheid en het streven naar het goede leven – individueel én collectief.



De reeks sluit af met vier grote actuele thema’s: duurzaamheid & energie, AI, gemeenschapszin en psychisch welbevinden. Elk thema wordt verbonden met filosofische tradities en praktische dilemma’s.


College 1. Bedrijfsethiek

H1. Wat is bedrijfsethiek? Thema's, methodologie en opbouw collegereeks

H2. (Bedrijfs)ethiek is niet universeel

H3. Normatieve ophoging

H4. Morele problemen: grensoverschrijdend gedrag en morele ontkoppeling

H5. Morele problemen: beroepseer, ketenverantwoordelijkheid en regelgeving



College 2. De vrije markt en haar uitwassen: een historisch-filosofische analyse

H6. De vrije markt als onderdeel van de moderniteit

H7. Het goede leven en de vrije markt in het antieke Athene

H8. De deugdethiek van Aristoteles

H9. Het goede leven in het christendom



College 3. De moderniteit als project van bevrijding

H10. De autonomie van het individu: John Locke

H11. De autonomie van het individu: Kant en Kiergegaard

H12. De wetenschappelijke revolutie

H13. De ontwikkeling van instituties: rechtsstaat, democratie en bureaucratie

H14. Economische ontwikkelingen: Adam Smith

H15. Economische ontwikkelingen: Karl Marx

H16. Samenvatting van het proces van modernisering



College 4. Filosofische en ethische vragen rondom bedrijfsvoering

H17. Strategieën van bedrijfsvoering

H18. Management en projectmanagement

H19. Management van professionals

H20. Human Resource Management

H21. Integriteitsmanagement

H22. Inkoop en verkoop

H23. PR & Communicatie en administratie-ethiek



College 5. Grote actuele thema’s in de bedrijfsethiek

H24. Vier grote thema’s: duurzaamheid & energie, AI, gemeenschapszin en psychisch welbevinden

H25. Historische en filosofische perspectieven op de vier grote thema’s

H26. Afsluitende historische en filosofische perspectieven op bedrijfsethiek

ISBN: 9789085302834


Luisterboek, 2025, Nederlands

Liefhebbers van Bedrijfsethiek en filosofie (luisterbo lazen ook: